A gluteális amnézia egy újabb ok arra, hogy ne üljünk egész nap

Beküldve: 2017-06-12 09:09:14 ; Megtekintés: 33 x

Azok, akik minden nap hosszabb időn keresztül csak ülnek (pl. irodában, otthon, autóban, stb.), különféle fizikai fájdalmakkal kell szembenézniük, mint a hátfájás, gyenge törzs okozta egyéb panaszok, mozgásszervi megbetegedések, stb. Beszéltünk már korábban az ülő életmód okozta problémákról, valamint arról, hogy hogyan szoktassuk magunkat vissza a mozgásra, hiszen mindannyian tisztában vagyunk a káros hatások egy részével. Viszonylag kevesen ismernek azonban egy szintén létező jelenséget, amely rengeteg embert érint. Ezt nevezik gluteális amnéziának, vagy köznapibb nyelven „halott farizom” szindrómának.

A gluteális amnézia egy állapot, mely eredményeképpen súlyos gerinc- és derékproblémák alakulhatnak ki, mert a farizmok az elgyengülésük miatt nem képesek ellátni a hát stabilizálásában betöltött funkciójukat. Az ülés során ugyanis tartósan inaktívak ezek az izmok, ezáltal „elfelejtik” hogyan kell megfelelően aktiválni magukat. Ebben a testhelyzetben a csípőhajlító izmok megrövidülnek (és merevvé válnak), hiszen így kell „stabillá tegyenek” minket a testhelyzet fenntartása érdekében, miközben az ellentétes oldalon a farizmok megnyúlnak és elgyengülnek, ez a kölcsönös gátlás. Amennyiben ez rendszeresen megtörténik, a farizmok érzékenysége csökken, ezért amikor szükség lenne rájuk nem tudnak megfelelően bekapcsolódni a munkavégzésbe (mozgásba), mert az ezt szabályozó neuronok meggyengültek. A túl sok ülés hatására ráadásul összetömörülhetnek az izomrostok, így veszíthetnek ruganyosságukból.

Önmagában ez nem számít betegségnek, de ha kezeletlenül marad, különféle mozgásszervi elváltozásokat és betegségeket okozhat. Ha a gluteális izmok nem működnek kellő hatékonysággal, ill. a maximális terhelhetőségük csökken, annak a test többi része fizeti meg az árát, hiszen máshol kell pótolni ezt a hiányt, és ez a fokozott stressz általában negatív következményekkel jár.

Hogyan dönthetem el, hogy van-e gluteális amnéziám? Az egyik legegyszerűbb módja, hogy oldalról megnézed a tartásod (tükörben). Ha elképzeled, hogy öv van a csípődön, és azt látod, hogy előrefelé lejt, akkor előrebillenő medencéd van (lordózis), ami azt jelenti, hogy nem dolgoznak megfelelően a farizmaid. Ideális esetben egyenes helyzetben van a medence (a képzeletbeli öv párhuzamos a talajjal), nem billen sem hátra, sem előre. Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük ki szakember véleményét.

A jó hír azonban az, hogy a helyzet kezelhető. Szinte senki sem kerülheti ki, aki sokat ül, kivéve ha rendszeresen sportolsz és megfelelően megdolgoztatod a farizmaidat. Bizonyos mozgásformák esetében azonban tovább súlyosbodhat ez az állapot, hiszen számos sportágra igaz, hogy merevebbé teszi a csípőhajlító izmokat. Természetesen a mozgás mindenképpen jobb, mint egyhelyben ülni, de fokozottan oda kell figyelni a csípőhajlító izmok nyújtására, és a farizmok célzott erősítésére. Ez utóbbiról még nem beszéltünk részletesebben, így a cikkünk folytatásaképp megnézünk majd néhány rendkívül hatékony farizom-erősítő gyakorlatot, mely segítséget nyújthat a gluteális amnézia kezelésében (is). 

 

 

A gluteális amnézia egy újabb ok arra, hogy ne üljünk egész nap

Kapcsolódó termékek

Hozzászólások
Be kell jelentkezned!