Az edzés szellemre és lélekre gyakorolt hatásai

Beküldve: 2017-03-30 11:59:10 ; Megtekintés: 1047 x

Számtalanszor beszélünk róla, hogy a testmozgásnak milyen élettani hatásai vannak. Ilyenkor előkerülnek a szív és érrendszernél, az izomzatnál, a csontozatnál stb. észlelt változások, de sokkal kevesebb szó esik arról, hogy mi történik az idegrendszerünkkel, az agyunkkal és a lelkünkkel a sportolás következtében, pedig a rövidebb és hosszabb távú hatásai sem elhanyagolhatók. Ebben a cikkben tehát ezt fogjuk kicsit részletesebben tárgyalni.

Az egyik legfontosabb dolog, hogy a sport, különösen az állóképességi edzés segít fenntartani a szellemi frissességet azáltal, hogy a mozgás hatására megdolgoztatott érrendszer javítja a teljes test oxigénellátását (így nyilván az agyunkét is). A javuló vérellátás hatására jelentősen fejlődhet a koncentrálóképességünk, valamint fokozódik a hippokampusz aktivitása, ezáltal javul a memória és a tanulási képesség. Ahogy egyre idősebbek leszünk, elkezdődik a kognitív képességek hanyatlása, de a megfelelő intenzitású mozgással megállítható, vagy jelentősen lassítható ez a folyamat, azaz tovább fenntartható a szellemi frissesség. Mi történik akkor, ha az ember fiatalon nem mozgott? Az egész életükben mozgásszegény életmódot folytató középkorúak és idősebbek között végzett kutatások azt állapították meg, hogy aki az ő korukban kezd el rendszeresen sportolni, azoknál is kimutathatók voltak az agyi tevékenységekre kifejtett pozitív hatások. Soha nem késő tehát elkezdeni!

Szinte mindenkinek az életében vannak különösen stresszes napok/időszakok, ezek kezelésében is segíthet a sportolás. A mozgás és az izzadás fokozza a noradrenalin termelését, ami segít abban, hogy testileg és lelkileg is csökkenjen a feszültség benned. A sport továbbá megnövelheti néhány órára a kreativitást és segíti a problémamegoldást, ezért a nehéz helyzetekben többszörösen hasznosnak bizonyulhat a kocogással egybekötött fejszellőztetés, vagy bármi hasonló tevékenység, amikor „kimozogjuk magunkból a stresszt”, hogy utána tiszta fejjel gondolkozhassunk.

Egy kis aerob munka fokozza az endorfintermelést, ami a boldogság érzését váltja ki, ebből adódóan a depressziós betegek kezelésében is segítséget nyújthat heti 2-3 alkalom közepes intenzitású mozgás.

Fontos lélektani hatás, hogy a mozgástól pozitív irányban változik az ember önértékelése. Ez összefüggésbe hozható a megnövekedett endorfinszinttel, a testünkön észlelhető változásokkal, az energikusságunkkal és az általánosan jobb hangulatunkkal. Mindezek kihatnak az életünk legtöbb területére.

Látható tehát, hogy nem pusztán a külsőnk és erőnlétünk szempontjából történnek komoly változások, ha rendszeresen sportolunk, hanem sokkal összetettebb hatást gyakorol egész lényünkre, testi, lelki és szellemi értelemben egyaránt.

Mozgásra fel!

Az edzés szellemre és lélekre gyakorolt hatásai

Kapcsolódó termékek

Hozzászólások
Be kell jelentkezned!